Zákon č. 245/2008 Z.z.
Organizáciu výchovy a vzdelávania pre všetkých žiakov zachytáva Zákon NRSR č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý podľa §1 charakterizuje:
- princípy, ciele, podmienky, rozsah, obsah, formy a organizáciu výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach, stupne vzdelania, prijímanie na výchovu a vzdelávanie, ukončovanie výchovy a vzdelávania, poskytovanie odbornej výchovno-poradenskej a terapeuticko-výchovnej starostlivosti,
- dĺžku a plnenie povinnej školskej dochádzky,
- vzdelávacie programy na štátnej úrovni a výchovno-vzdelávacie programy na školskej úrovni,
- sústavu škôl a školských zariadení,
- práva a povinnosti škôl a školských zariadení,
- práva a povinnosti detí a žiakov,
- práva a povinnosti rodičov alebo inej fyzickej osoby
V §6 a §7 prináša pre rodičov dieťaťa s telesným postihnutím informácie o štátnom a školskom vzdelávacom programe. Štátny vzdelávací program podľa §6 obsahuje osobitosti a podmienky na výchovu a vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä materiálne a personálne, vrátane špeciálnej kompenzačnej, rehabilitačnej, didaktickej a audiovizuálnej techniky vyžadovanej vzhľadom na príslušný druh a stupeň zdravotného postihnutia.
V Školskom vzdelávacom programe pod §7 je uvedené, že ak škola vzdeláva začlenené deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vytvára pre ne podmienky prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu alebo prostredníctvom vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Na to, aby škola dokázala zabezpečiť kvalitné podmienky vzdelávania, potrebuje mať dôležité informácie o žiakov, preto súčasťou pedagogickej dokumentácie je podľa §11 školského zákona aj:
- návrh na prijatie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do špeciálnej školy, do špeciálnej materskej školy, do základnej školy a do strednej školy,
- správa zo psychologického alebo špeciálno-pedagogického vyšetrenia,
- písomné vyjadrenie k školskému začleneniu,
- individuálny výchovno-vzdelávací program individuálne začleneného žiaka,
- štatút školského zariadenia,
- organizačný poriadok,
- zoznam škôl a školských zariadení, s ktorými školské zariadenie spolupracuje.
O zaradení dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami rozhodne riaditeľ na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast a školského zariadenia výchovného poradenstvaa prevencie a informovaného súhlasu zákonného zástupcu.
Počet detí v triede môže byť znížený najviac o dve za každé dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Maximálny počet zaradených detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v jednej triede sú dve.
Na druhej strane si je potrebné uvedomiť § 28 daného zákona, ktorý upozorňuje, že výkonom práv začleneného dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, nemôžu byť obmedzené práva ostatných detí, ktoré sú účastníkmi výchovy a vzdelávania.
Ak riaditeľ školy alebo príslušné zariadenie výchovného poradenstva a prevencie zistí, že vzdelávanie nie je na prospech začlenenému žiakovi alebo žiakom, ktorí sú účastníkmi výchovy a vzdelávania, navrhne po písomnom súhlase orgánu miestnej štátnej správy v školstve a príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie zákonnému zástupcovi iný spôsob vzdelávania dieťaťa. Príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve uhradí zo štátneho rozpočtu zákonnému zástupcovi dieťaťa podľa §29 cestovné náklady vo výške ceny hromadnej dopravy na jeho dopravu do a zo školy, do ktorej bol žiak po zmene zaradený. Ak zákonný zástupca nesúhlasí so zmenou spôsobu vzdelávania svojho dieťaťa, o jeho ďalšom vzdelávaní rozhodne súd.
§94 školského zákona hovorí o možnostiach vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v:
- školách pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením. Tieto školy sú špeciálne školy
- v ostatných školách podľa tohto zákona
v špeciálnych triedach, ktoré sa zriaďujú spravidla pre deti s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia alebo žiakov s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia. Časť výchovno-vzdelávacieho procesu sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy; niektoré vyučovacie predmety alebo činnosti môže dieťa alebo žiak absolvovať mimo špeciálnej triedy,
v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy. Ak je to potrebné, takéto dieťa alebo žiak je vzdelávaný podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovnej prevencie a poradenstva. Zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka má právo sa s týmto programom oboznámiť.
Zákon NRSR č. 245/2008 Z.z o výchove a vzdelávaní (školský zákon) sa legislatívne zaoberá aj činnosťou a úlohou výchovného poradenstva a prevencie, ktorého súčasťou je:
- centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie,
- centrum špeciálno-pedagogického poradenstva.
Celý zákon si je možné pozrieť tu