Zákon č. 245/2008 Z.z.

Organizáciu výchovy a vzdelávania pre všetkých žiakov zachytáva Zákon NRSR č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý podľa §1 charakterizuje:

  • princípy, ciele, podmienky, rozsah, obsah, formy a organizáciu výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach, stupne vzdelania, prijímanie na výchovu a vzdelávanie, ukončovanie výchovy a vzdelávania, poskytovanie odbornej výchovno-poradenskej a terapeuticko-výchovnej starostlivosti,
  • dĺžku a plnenie povinnej školskej dochádzky,
  • vzdelávacie programy na štátnej úrovni a výchovno-vzdelávacie programy na školskej úrovni,
  • sústavu škôl a školských zariadení,
  • práva a povinnosti škôl a školských zariadení,
  • práva a povinnosti detí a žiakov,
  • práva a povinnosti rodičov alebo inej fyzickej osoby

§6 a §7 prináša pre rodičov dieťaťa s telesným postihnutím informácie o štátnom a školskom vzdelávacom programe. Štátny vzdelávací program podľa §6 obsahuje osobitosti a podmienky na výchovu a vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä materiálne a personálne, vrátane špeciálnej kompenzačnej, rehabilitačnej, didaktickej a audiovizuálnej techniky vyžadovanej vzhľadom na príslušný druh a stupeň zdravotného postihnutia.

V Školskom vzdelávacom programe pod §7 je uvedené, že ak  škola vzdeláva začlenené deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vytvára pre ne podmienky prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu alebo prostredníctvom vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Na to, aby škola dokázala zabezpečiť kvalitné podmienky vzdelávania, potrebuje mať dôležité informácie o žiakov,  preto súčasťou pedagogickej dokumentácie je podľa §11 školského zákona aj:

  1. návrh na prijatie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do špeciálnej školy, do špeciálnej materskej školy, do základnej školy a do strednej školy,
  2. správa zo psychologického alebo špeciálno-pedagogického vyšetrenia,
  3. písomné vyjadrenie k školskému začleneniu,
  4. individuálny výchovno-vzdelávací program individuálne začleneného žiaka,
  5. štatút školského zariadenia,
  6. organizačný poriadok,
  7. zoznam škôl a školských zariadení, s ktorými školské zariadenie spolupracuje.

O zaradení dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami rozhodne riaditeľ na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast a školského zariadenia výchovného poradenstvaa prevencie a informovaného súhlasu zákonného zástupcu.

Počet detí v triede môže byť znížený najviac o dve za každé dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Maximálny počet zaradených detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v jednej triede sú dve.

Na druhej strane si je potrebné uvedomiť § 28 daného zákona, ktorý upozorňuje, že výkonom práv začleneného dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,  nemôžu byť obmedzené práva ostatných detí, ktoré sú účastníkmi výchovy a vzdelávania.

Ak riaditeľ školy alebo príslušné zariadenie výchovného poradenstva a prevencie zistí, že vzdelávanie nie je na prospech začlenenému žiakovi alebo žiakom, ktorí sú účastníkmi výchovy a vzdelávania, navrhne po písomnom súhlase orgánu miestnej štátnej správy v školstve a príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie zákonnému zástupcovi iný spôsob vzdelávania dieťaťa. Príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve uhradí zo štátneho rozpočtu zákonnému zástupcovi dieťaťa podľa §29 cestovné náklady vo výške ceny hromadnej dopravy na jeho dopravu do a zo školy, do ktorej bol žiak po zmene zaradený. Ak zákonný zástupca nesúhlasí so zmenou spôsobu vzdelávania svojho dieťaťa, o jeho ďalšom vzdelávaní rozhodne súd.

§94 školského zákona hovorí o možnostiach vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v:

  •  školách pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením. Tieto školy sú špeciálne školy
  •  v ostatných školách podľa tohto zákona

      v špeciálnych triedach, ktoré sa zriaďujú spravidla pre deti s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia alebo žiakov s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia. Časť výchovno-vzdelávacieho procesu sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy; niektoré vyučovacie predmety alebo činnosti môže dieťa alebo žiak absolvovať mimo špeciálnej triedy,

      v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy. Ak je to potrebné, takéto dieťa alebo žiak je vzdelávaný podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovnej prevencie a poradenstva. Zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka má právo sa s týmto programom oboznámiť.

Zákon NRSR č. 245/2008 Z.z o výchove a vzdelávaní (školský zákon)  sa legislatívne zaoberá aj činnosťou a úlohou výchovného poradenstva a prevencie, ktorého súčasťou je:

  1. centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie,
  2. centrum špeciálno-pedagogického poradenstva.

Celý zákon si je možné pozrieť tu